ÁLLATOK VILÁGNAPJA 2021
„… ma már nyilvánvaló tény, hogy a természetben szinte semmi nem haszontalan: a vad fajok olyan szolgáltatásokat nyújtanak nekünk, amiket nélkülük csak igen körülményesen tudnánk megszerezni. Ráadásul igen drágán is, míg ők ingyen adják. Elvesztésük ugyanolyan veszélyekkel jár, mintha, egy repülőgépből kihullanának az apró és látszólag jelentéktelen tartószegecsek.”
/Jared Diamond/
Ha azt kérdezed egy Deákostól, hogy mit ünneplünk október 4-én, szinte mindenki rávágja, hogy az állatok világnapját. Nem csoda, hisz minden évben megemlékezünk e napon az állatokról. Ezen a napon mindig róluk van szó, mégis mindig másképp és más megközelítésből.
Az idei mottó: Mely találmányait leste el az ember az állatoktól?
A pályázati felhívás sok felsősben indított el termékeny kutatómunkát, melynek eredményeként 19 zseniális találmány bemutatása született meg egy-egy poszter formájában, melyből kiállítást és kerekasztal beszélgetést szerveztünk iskolánkban. A beszélgetést tagintézményünk vezetője nyitotta meg, ahol az alkotók, azaz az egyes területek ifjú szakértői mellett részt vettek az érdeklődő gyerektársak, valamint több tanár is.
Fantasztikus élmény volt hallgatni ifjú tudósaink élvezetes beszámolóit és a közvetlen beszélgetést arról, hogy melyik állat mely jellemzője kapcsán, mit alkotott meg az ember és azt hol tudja felhasználni? Az is érdekes volt, hogy ki, miért választotta az adott témát?
A kutatások kapcsán megtudtuk például, hogy a leggyorsabb vonat (a Shinkanzen Bullet Train) orra miért lett jégmadár alakú, vagy a csipetlen méhek (Tetragonula) nemzetség, hogyan inspirálta a felkőkarcolók megalkotását. Tudomást szereztünk a Gekko-tech kapcsán a ragasztó nélküli szuperragasztóról, de arról is, hogy a szentjánosbogártól hogyan jutottunk el a biolumineszcencia felhasználásával a nanorudakig. Egyebek mellett szó esett a búvárharang, a Hedgehog jelátvitel, a SONAR, a hernyótalp, a helikopter, a radar vagy a cellás anyagok felfedezéséről is. A rendezvény végén az egyik tanár posztere kapcsán még az is kiderült, hogy néz ki egy nemzetközi konferenciára készült tudományos munka, és hova juthat egy-egy kis tudós, ha kitartó. A kerekasztal-beszélgetés befejeztével újabb játékra hívtuk a résztvevőket, ugyanis a rendezvény alatt az elhangzott információkból készült egy kérdéssor, melynek helyes megfejtői nemcsak szellemi, de apró ajándékban is részesültek.
Egy kínai gondolkodóval együtt vallom, hogy „Az az igazi tanítás, amely megérinti az életet.” Szerintem az Állatok Világnapjának programja megvalósította az előbbi gondolatot, mégis a legnagyobb örömet a gyerekek visszajelzései jelentettek:
„- Nagyon jó volt a beszélgetés a poszterekről! Köszönjük az élményt, hogy ott lehettünk!”
„ -Tényleg jó volt! Hihetetlen mennyi mindent tanultunk el az állatoktól.”
/Tanulói beszélgetés a TEAMS osztálycsoportban/
Dr. Örkényiné Mostbacher Zsuzsanna