A FÖLD NAPJA 2022
Az idei tanévben is több világnapról emlékeztünk meg könyvtári órák keretében. Az adott világnap legfontosabb mondanivalójának kiemelése, annak megvalósításának érdekében tett erőfeszítéseink (gyerekek, felnőttek) összegyűjtése mellett kiemelt feladatunk ezeken az órákon is a hiteles információ keresés, az etikus forráshasználat és hivatkozások gyakorlása.
A Föld napján alsós és felsős osztályoknak is terveztünk feladatokat Kintli Anna magyar-könyvtáros tanár szakos hallgatómmal. Az órák nagy részét is ő tartotta. A gyerekek előzetes tudását, életkori jellemzőit, képességeit figyelembe véve terveztünk.
Így a pici elsősökkel Berta Kati: A Föld meséje című animációs filmjével kezdtük az órát (Berta Kati: A Föld meséje - animáció - Bing video), majd sokat beszélgettünk a filmről. Az óra legnagyobb részét ez adta ki. Mindenki megfogalmazta, mi az, amivel ők tudják védeni és szebbé tenni a környezetet. Itt a virágültetéstől, a téli madáretetéstől eljutottunk a szelektív hulladékgyűjtésig. Ezután a földrajzi atlasszal ismerkedtek. A kiterített domborzati világtérképen a színek – felszínformák megbeszélése után kellett egy színezőt a lehető legpontosabban elkészíteniük. Öröm volt nézni az arcokat, ahogy munka közben az atlaszt és a színezőjüket hasonlítgatták össze. Majd egy szókereső következett, ahol a már hallott felszínformákat kellett megtalálni. Az óra összefoglalásaként azokat az információkat emelték ki, ami új volt nekik a Föld és a természet védelme terén.
Másodikban szintén a már említett filmből indultunk ki. Ugyanúgy megbeszéltük a mi feladatainkat a Föld és környezetünk védelmében, szebbé tételében, de velük ez már sokkal gyorsabban ment. Elkészítettük a FÖLD igazolványát, mert a Föld is utazik, forog és kering, ezt el is játszottuk. Mivel a 2.-os gyerekek már szépen írnak, jól olvasnak így nem okozott gondot nekik, hogy a legfontosabb adatokat kigyűjtsék egy rövidke szövegből: Név, kor, helye a naprendszerben, legfontosabb jellemzői (itt az élőlények élnek rajta, több millió faj, víz, levegő közül válogattak. Nekik is volt szókereső, de itt egy kiválasztotthoz keresni is kellett könyvekből fontos tudnivalókat. A szókeresőben 11 természeti katasztrófát kellett megtalálni. Menet közben jöttünk rá, hogy ennek a korosztálynak ez a feladat egy igazi öttalálat volt. Annyira élvezték a maguk megtalált érdekességek, kisfilmekkel való közös bemutatását, hogy el is neveztük őket „kis katasztrófa turistáknak”. Az óra végén maradt annyi időnk, hogy megkeressünk olyan ember által elkövetett hibákat, tetteket, melyek egyes természeti katasztrófák kialakulását, erősségét befolyásolhatják. Nagyon komolyan elgondolkodtak ezeken és a korukat meghazudtoló módon nyilatkoztak az ember felelősségéről.
Hatodikban még mindig a könyvtárban maradtunk. Lexikonokban, földrajzi könyvekben kerestek friss adatokat, információkat és a telefonjuk segítségével játszottunk a Kahoot alkalmazással Földünk legjeivel. Majd minden páros választott egy képet, melyen különféle fajú emberek voltak. Meg kellett hozzájuk találni, mely kontinensen élnek, arról friss, releváns információkat gyűjteni. Az adott képen lévő embert elnevezni, bemutatni, néhány jellemzőt gyűjteni róla. Majd az adott kontinens egy területét mi már megjelöltünk, ezt kellett beazonosítani, megkeresni, milyen természeti katasztrófák, illetve az ember által okozott természet pusztítás, visszafordítható vagy visszafordíthatatlan károk a jellemzők, hogy befolyásolják ezek az ott élők életét, milyen formában lehet segíteni nekik, rajtuk. Nagyon komolyan vették a feladatot, a párosok bemutatták óra végén a munkájukat egymásnak, majd értékelték, kinél mi volt érdekes, egyedi….
A hetedikesekkel az éppen üres informatika teremben voltunk. Itt teljes egészében netes keresésekre építettünk. Ráhangolódásnak velük is játszottunk a Kahoot alkalmazással Földünk legjeit. Majd a hatodikosok feladatát kapták meg annyi kiegészítéssel, hogy OPAC, MATARKA, EPA használatát is beépítettük a keresésbe. Így bibliográfiát is kellett összeállítaniuk az adott kontinensek helyzetét, problémáit bemutató könyvekből, folyóiratcikkekből, filmekből. A bemutatásra sajnos kevés idő maradt, de nagyon tartalmas órát töltöttek el a téma körüljárásával.
Mellékelt képek sokkal szemléletesebben mutatják be az órák hangulatát, a lelkes, aktív munkát és a közös gondolkodást Földünk jövőjéről.
Nyirő Gizella