A magyar parasport napja 2022

Tanév
Dátum

MAGYAR PARASPORT NAPJA
PTE GYÁIG DEÁK FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLÁJA
2022


Iskolánk, a PTE GYÁIG Deák Ferenc Általános Iskolája immáron ötödik alkalommal vesz részt a magyar parasport napjának méltó megemlékezésében. 
Csatlakoztunk idén is a „Lélekmozgató” programsorozathoz.
Felső tagozatos diákjainknak a testnevelésóráik keretében érzékenyítő feladatokat terveztünk, szerveztünk.

A program célja:
Célunk az volt, hogy diákjaink az érzékenyítő játékos feladatok elvégzése, megoldása, kipróbálása, a saját maguk által megtapasztalt nehézségek eredményeképpen jobban megértsék, átérezzék a fogyatékossággal élő embertársaik élethelyzetét, mindennapi nehézségeit.
Az érzékenyítéssel egyfajta szemléletformálást szeretnénk elérni, diákjainkat az egymás iránti nagyobb odafigyelésre, empátiára nevelni.

A program ideje: 2022. február 22. 
 
A programban résztvevő osztályok:
5.a, 5.b, 5.c, 6.a, 6.b, 7.a,7.b, 8.a, 8.b

Időbeosztás:
1.    óra        6.a, 6.b
2.    óra        7.a, 7.b
3.    óra        5.a, 5.b, 5.c
4.    óra        8.a, 8.b

A program során fejlesztett kompetenciák:


•    szociális kompetenciák
•    Fejlődik a társadalmi tolerancia, a szociális érzékenység esetlegesen nemcsak a fogyatékos személyek, de egyéb hátrányos helyzetű csoportok irányába is.
•    Pozitív attitűd kialakítása a fogyatékkal élők felé is.
•    Etikus viselkedés, érzelmek kifejezése.
•    Nő a segítésre való kezdeményezőkészség.
•    Fejlődik a kapcsolatteremtő készség.
•    Nő az empátia, a tolerancia, az udvariasság, a segítőkészség a fogyatékkal élők felé is.


A program tartalma:


1.    Érzékenyítő beszélgetés a fogyatékkal élő emberekről, nehézségeikről. 

2.    Ülőhelykeresés bekötött szemmel. (A diákok párban végzik a feladatot. A párok egyik tagjának be van kötve a szeme, míg a másik a társát szavakkal irányíthatja a tornateremben elhelyezett ülőhelyek felé.)


3.    Labdagyűjtögető párokban, bekötött szemmel. (A párok egyik tagja bekötött szemmel, a másik szavakkal irányítja a teremben elszórtan található labdák felé, amiket be kell gyűjteni és egy kijelölt helyre szállítani.)

4.    Szlalompálya bekötött szemmel csapatokban. (Egy tanulónak van a szeme bekötve, a többi diák szavakkal, instrukciókkal irányítja társát.)

5.    Szlalompálya bekötött szemmel csapatokban. (A csapatok egymás mögött, egymás vállára tett kézzel állnak. A csapat minden tagjának be van kötve a szeme, kivéve az utolsó embereknek. Ők szavak nélkül, csak jelzésekkel irányítják a csapatokat az akadályokkal tűzdelt pályán.)

6.    Tárgyfelismerés bekötött szemmel (Minden tanulónak bekötött szemmel kell felismerni egy- egy a tornateremben földre elhelyezett tornaszert.)

7.    A játékos érzékenyítő feladatok elvégzéséből kialakult tapasztalatok megbeszélése.


A diákok a feladatokat, -mint az eddigi években is- meglehetősen kíváncsian, de ugyanakkor kissé félve végezték.
A velük való tanóra végi beszélgetésekből kiderült számunkra, hogy mekkora jelentőséggel bírnak az ilyenfajta érzékenyítő programok és egyben mennyire hatékonyak is. 
A diákok elmesélték érzéseiket: a bizonytalanságot, a kiszolgáltatottságot, félelmet, amit éreztek a feladatok elvégzése közben, amíg a szemüket bekötve, „vakon” próbáltak meg egy- egy helyzetet megoldani. De ugyanakkor azt is meg tudták fogalmazni, hogy félelmetes az a felelősség is, amikor nem látó társukat kellett irányítaniuk.
A program elérte a célját. Biztosak vagyunk benne, hogy diákjaink szociális érzékenysége, empátiája, felelősségérzete, toleranciája fejlődött.